Nie ZWYKŁY obraz
Recyklingowy obraz
Byle co. To jest to.
Byle co. To jest to.
(Erna Rozenstein, )
„Byle co. To jest to” tę krótką niemal arogancką wypowiedz można potrak-tować jako motto artystki, która wierzyła w całkowitą wolność ekspresji i ek-sperymentu.
„Byle co” to przyzwolenie na to, by przedmioty przaśne, tandetne i nietrwałe budowały wokół nas sceny, układały się w nowe konstelacje, przybierały nie-oczekiwane formy, grupowały się i nawarstwiały. Wchodziły ze sobą w dialog iwołały o nasza uwagę. Korki, śrubki, kapsle, pudełka po miętówkach, sreber-ka, folie. Śmieci: nieczyszczone, nadgryzione przez czas, rdzewiejące, wyblakle, porysowane, podrapane.
(Pańków, 2011, s.131)
Przebieg ćwiczenia
Część I
Rozmowa, dyskusja.
Przedmioty codziennego użytku nie sprawiają na nas wrażenia. Przywykliśmy do ich widoku. Stały się pospolite. Nie dostrzegamy w nich niezwykłości. Ale nawet pospolity przedmiot przebrany, ustrojony, pozbawiony swojego oczy-wistego znaczenia staje się niezwykły, niepowtarzalny.
Część II
Stwórzcie metodą „collage” nową niezwykłą jakość, niepospolity, niezwykły obraz. Nie może to być obraz absurdalny, pozba- wiony racjonalnego po-rządku. Powinna to być nowa jakość estetyczna. Możecie tym zabiegiem podnieść rangę istniejących przedmiotów, zmienić dotychczasowe zastoso-wanie. Nadajcie obrazowi nazwę. Pomalujcie pracę złotą farbą.
Pokaz prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje. Wymieńcie swoje uwagi. Zastanówcie się co sprzyja twórczości? Co powoduje racjonalne, a co nieracjonalne postawy.
Co sprzyja wszelkiego typu zamianom?
Uczestnicy: młodzież, dorośli.
Miejsce: klasa, sala.
Materiały: różne przedmioty: kapsle, nakrętki, stare gwoździe, części kompute-rowe, zdewastowane zabaweczki, flakoniki po perfumach, guziki, druciki, sznur-ki, tasiemki; narzędzia do pracy montażowej, kleje uniwersalne, złota farba.
Czas działania: 2 godziny.
Bibliografia
Janicka K., (1985), Surrealizm, Warszawa: Wydawnictwa artystyczne i Filmowe.
Pańków L. (2011), To jest to. w Art&Business, nr 248 s.131),
Artyści i ich dzieła
Erna Rozenstein (2009), Obiekty, Galeria Fundacji Foksal Meret Oppenheim (1936), Nakrycie stołowe z futra, Nowy Jork: Muzeum of Modern Art.. Rene Margritte (1952), Osobiste wartości, Bruksela: Kolekcja Albert Goris.
Man Ray (oryginał 1921, replika 1936), Podarek, Chicago: Kolekcja Morton G. Neuman. Karolina Komorowska (2011), BUBLE, zużyte przedmioty, Lublin: Galeria Biała.